Kuvainhalkoja, osa 7: Salaliitot punotaan kuvien takana

heinäkuu 11, 2010

”Kuvainhalkoja” on sarja kuva-analyysejä, joissa pureudutaan johonkin kirjoittajaa sykähdyttäneeseen kuvaan tai kohtaukseen.

Palaan taas ohjaaja Alan J. Pakulan ja kuvaaja Gordon Willisin yhteistyön hedelmiin. Ansa – Parallax View (1974) on Presidentin miesten (1976) tapaan elokuva yksinäisistä susista, jotka yrittävät paljastaa murhia ja lahjontaa pursuavaa salaliittoa. Parallax View kertoo tämän tarinan vakaasti kuvien voimaan luottaen. Warren Beatty jää sivuosaan Pakulan ja Willisin kartoittaessa modernin arkkitehtuurin kuvallisia mahdollisuuksia.

Elokuvassa on kyse pinnan taakse katsomisesta, mikä tehdään selväksi heti ensimmäisessä otoksessa. Näemme aluksi vain toteemipaalun vasten sinistä taivasta, emmekä voi todeta elokuvan aikaa tai paikkaa. Pieni kamera-ajo paljastaa kuitenkin paalun takana lymyävän modernin toteemin, Seattlessa sijaitsevan Space Needlen.

Myöhemmin Beattyn hahmo (alla olevan kuvan oikeassa laidassa) luulee jäljittävänsä kauempana kävelevää miestä, vaikka todellisuudessa häntä itseään valvotaan verhojen takaa.

Tässä vaiheessa katsojalle on jo selvää, ettei yksinäinen sankari pysty selvittämään salaliittojen verkkoa, jonka punojat ovat linnoittautuneet loputtomine salaisuuksineen kylmiin linnakkeisiinsa.

Alan J. Pakula ei ollut vain poliittisten arkistotrillerien taitaja, joka kuvasi miehiä kahvinkeittimien ja kirjoituskoneiden ristitulessa. Parallax View on amerikkalainen jännärivastine Antonionin maisemakorteille räjähdyksineen kaikkineen.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: