Kuka tökkii suomalaista kuvaajaa?

huhtikuu 1, 2011

Käsivaralta kuvaaminen on oikeissa käsissä mainio tekniikka, mutta sen valtava yleistyminen on johtanut moneen kauheuteen. Fiktioelokuvissa tämä ”tilanteen välittömyyttä heijastava” vatkaus kun näyttää yleensä vain kammottavan falskilta.

Vielä hirveämmäksi dokumentaarisen tyylin tavoitteleminen menee, kun käsivara yhdistetään holtittomaan zoomin käyttöön. Tällä yritetään ilmeisesti simuloida sitä, kun Pena saa viiskymppisillään ensimmäistä kertaa kameran raksatöiden kovettamiin käsiinsä.

Sitten on vielä paria kertaluokkaa pahempi kikka, joka jostain syystä on saavuttanut suosiota varsinkin suomalaisissa elokuva- ja tv-tuotannoissa. En edes tiedä mitä kameran takana tapahtuu, mutta se näyttää siltä kuin joku tökkisi kuvaajaa kylkeen. Teleobjektiivilla kuvattu käsivaraheilunta ei siis riitä, vaan oheen tarvitaan laskelmoidun näköisiä ja tavattoman ärsyttäviä kameranliikkeitä satunnaisiin ilmansuuntiin. Joskus näin tapahtuu jopa jalustalta kuvatuissa otoksissa, mikä on, jos mahdollista, vieläkin oksettavamman näköistä.

Sanojensa mukaan Lars von Trier sälytti elokuvansa The Boss of It All (2006) kuvaamisen tietokonesysteemille nimeltä Automavision. En ole nähnyt elokuvaa, mutta trailerin perusteella tietokonekin arpoo luonnollisempia kuvia kuin nämä kamerantökkijät. Voisiko Elokuvasäätiö ostaa Suomeen vaikkapa tusinan Automavisioneita?

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: