Trailerien äänisuunnittelu repii korvat päästä

marraskuu 26, 2012

Lapsena elokuvissakäynnin parhaita puolia oli trailereiden näkeminen. Siihen aikaan elokuvia ei ainakaan Riihimäellä alustettu saippuamainoksilla, vaan pelkästään jännittävillä tiivistyksillä tulevista nimikkeistä. Koska kävin elokuvissa melko harvoin, valkokangaskuvan suuruudessa oli aina jotain äärimmäisen hykerryttävää ja heti alkuun ladatut trailerit saivat siten ylimääräistä nostetta.

Rakkauteni trailereihin kesti pitkään, mutta viime vuosina suhteemme on alkanut mennä pahasti ruvelle. Lopullisesti pinnani paloi, kun kävin katsomassa Looperin. Kaikki kolme alussa esitettyä, keskenään identtistä traileria huusivat sellaisella volyymilla, että itse elokuvan alkaessa olin jo valmis poistumaan salista. Hyvä traileri synnyttää kutkuttavan odotuksen tunteen, nämä vain imivät mehut katsojastaan. Enkä edes kykene muistamaan, mitä trailerit mainostivat.

Lopullinen niitti tuli Marc Forsterin World War Z:n ensimmäisen trailerin muodossa. Max Brooksin erittäin hyvään zombiromaaniin Sukupolvi Z (2006) pohjaava elokuva on ollut niitä harvoja viime vuosien blockbustereita, joita olen oikeasti odottanut. Trailerin perusteella se epäonnistuu täydellisesti kirjan tunnelman siirtämisessä elokuvamuotoon. Lisäksi traileri itsessään on todella huono – lähes identtinen Transformers 3:n (2011) trailerin kanssa.

Viime aikoina trailereiden äänisuunnittelu on lähtenyt täysin käsistä. Katsojaa pommitetaan vonkuvilla bassoäänillä ja penkkiä ravistelevilla töräyksillä, jotka voivat olla Zimmer-koulukunnan sumutorvia, digitaalista rutinaa tai kahden edellisen sekoituksia. Jytinöitä ei tietenkään annostella trailereiden käännekohtiin tai kliimakseihin, vaan niitä kylvetään tasaisesti kymmenen sekunnin välein.

Valistumaton veikkaukseni on, että trendi liittyy älypuhelinten ja muiden vastaavien kihinälaatikkojen yleistymiseen. Kun rutinanuppi väännetään kaakkoon, mökä kuuluu pienemmästäkin vehkeestä ja katsoja tajuaa, että jännää pitäisi olla.

Kun jo yhden tällaisen trailerin jälkeen teatterikävijää kyrsii, ei ole mikään ihme, ettei kolmen vastaavan jälkeen mieli ole erityisen valpas ja vastaanottavainen kokonaista elokuvaa varten. On vaikea kuvitella, että kukaan jaksaisi näistä innostua, mutta niin vain Youtuben kommenttikentät täyttyvät ”EPIC!” -huudahduksista aina, kun klipissä räjähtää.

Juttu asettui mittasuhteisiinsa, kun näin sattumalta kymmenminuuttisen pätkän Green Lanternia (2011), yhtä supersankaribuumin pahnanpohjimmaisista. Yleisesti vallitsee nimittäin se käsitys, että Hollywood tekisi elokuviaan etupäässä teinipojille, mutta Green Lantern oli ehtaa lauantai-aamun piirrettyä niin sisällöltään kuin estetiikaltaan. Samalla tavalla kuin kersojen turvat saa tukittua liimaamalla ne television piirteettömään animaatiotahnaan, vanhemmat yleisöt tapaavat hakea lohtua viihteensä yllätyksettömyydestä.

Ilmiö ei ole uusi, mutta se on löytänyt riivatun rasittavan ilmenemismuodon. Trailerit ovat aina olleet kaavamaisia, nyt tuon kaavan toistumista ei vain jaksa katsoa kaikelta melulta.

Mainokset

Yksi vastaus to “Trailerien äänisuunnittelu repii korvat päästä”

  1. Juuri näin. Nykyisten, amerikkalaisten trailerien taustalla pilkottaa suoran kyyninen asenne, joka tähtää yleisön huumaamiseen, jotta kassavirta kasvaa mahdollisimman suureksi. Merkillepantavaa on, että ainakin toistaiseksi strategia toimii: Hollywood-spektaakkelit ovat olleet jo vuosien ajan äärimmäisen menestyksekkäitä.

    YouTube puolestaan on raivotautinen mammutti, joka toimii inhimillisen ulosannin roskiksena. Valitettavasti. Hukatut mahdollisuudet ovat tehdä hulluksi.

    Ja viimeiseksi World War Z: Veni, vidi, enkä ollut uskoa silmiäni. Tiesin, ettei Hollywood pystyisi kääntämään Brooksin huikean hienoa romaania suoraan valkokankaalle, mutta trailerilta todistamani bastardisointi hakee kyllä vertaistaan. Ne zombit siis todella juoksevat…vaikka Brooksin kirjan painajaismaisuus syntyy siitä, kuinka pysäyttämätön hitaasti liikkuva zombien massa on. Samalla täytyy tosin ylistää ko. trailerin informatiivista yleisöpalvelua: se antaa kirkkaan yleiskuvan elokuvan luonteesta. Minkä perusteella voin tehdä sen valistuneen päätöksen, etten ikimaailmassa mene elokuvaa katsomaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: