HFR 3DD

16 joulukuun, 2012

Hobbit

Tämä ei sitten ole tietoisku, vaan teknomutinaa.

Ensin se pakollinen. Hobitin HFR 3D näyttää falskilta ja eritoten lähikuvissa liian nopealta. Tämän tietävät kaikki, paitsi teknokraatit, joita on nykyään aika paljon. Jos nettiä on tulkitseminen, he muodostavat Hollywoodin eksplousiaatiospektaakkelien äänekkäimmän fanipoikaytimen.

Tuplanopeudella silmille tykitettynä 3D-efekti on fyysisesti vähemmän rasittava kuin normaalisti. Hobitin tapauksessa en katsonut elokuvaa laseitta kuin kymmenisen minuuttia. Tai vartin. Visuaalisesti tuplanopeus toimi hyvin lähinnä kuvissa, joissa vuori sortuu ja piljoona mörköä lyö. 3D:n tavoin se sopisi oikeita elokuvia paremmin huvipuistojen spektaakkeliesityksiin.

Toinen ihan todellinen etu oli se, että yleis- ja maisemakuvat olivat mukavan tarkkoja. Uuden-Seelannin vuoria katsellessa mieleeni tuli Ursula Meierin Alpeille sijoittuva Sisko (L’enfant d’en haut, 2012), jonka näin muutama kuukausi sitten erinomaiselta filmikopiolta. Hobitin ja Siskon välillä oli vain se ero, että jälkimmäisen kohdalla tunsin katselevani oikeaa, kirkkaassa ilmassa kylpevää vuoristomaisemaa, enkä sen tarkanjäykkää reprentaatiota.

Hobitin muovista ilmettä koskevassa keskustelussa en ole vielä törmännyt siihen seikkaan, että elokuva on kuvattu Red Epic -kameroilla. Uskoakseni elottomuutta voi HFR:n ohella syyttää nimittäin kameravalinnasta. En ole nähnyt kai ensimmäistäkään Red-merkkisellä kameralla kuvattua elokuvaa, jossa ihmisen iho olisi näyttänyt luonnolliselta.

Yleisemmin on pakko sanoa, että tämä digivallankumouksen synnyttämä, katsomiskokemusta myllertävien teknisten muutosten vyöry on alkanut käydä rasittavaksi. Teknisten kehitysaskelten arviointi tulee liian usein katsomiskokemuksen tielle.

HFR:n tulevaisuutta aprikoidessa voisikin kysyä, miten asiaan vaikuttaa Hobitin huonous elokuvana. Vaikka taannoin kirjoitin ilkeitä Sormusten herroista, ne ovat kyllä ihan mestariteoksia eilisen tähteitä apaattisesti järsivän Hobitin rinnalla. Kestääkö uuden teknologian lanseeraus sisällön epäonnistumisen?

Jätä kommentti