Roskasta on tullut tylsää, eli Miksi ihmeessä Zomba di Mare tehtiin, osa 1/3

maaliskuu 14, 2013

Zomba

Zomban takaperoisesta valmistumisprosessista kirjoitin aiemmin täällä.

Uusi kokopitkä elokuvamme Zomba di Mare syntyi varsin yksinkertaisesta ajatuksesta. Koska kukaan muu ei voi tehdä juuri sellaista elokuvaa kuin itse teemme, miksi emme olisi rehellisiä ja tekisi Zombasta tasan sellaista kuin itse haluamme? Elokuvan tekemistä ohjasivat kolme johtoajatusta, joista tässä ensimmäinen:

1. Älkäämme pelätkö tekevämme roskaa

Olipa kerran aika, jolloin roskaelokuvatkin svengasivat. Ryönää roiskittiin kasaan sellaisella tarmon ja taidottomuuden yhdistelmällä, että lopputulokselle saattoi nauraa hyvillä mielin. Valtavirran kylkeen syntyi kukoistava roskaelokuvan mikrokosmos, joka syleili paitsi nyrjähtäneitä aiheita myös kummallisia kerronnan muotoja.

Vähitellen valtavirran elokuvasta tuli A-luokan budjeteilla valmistettua B-tavaraa. Viemäreiden rumilukset nostettiin päivänvaloon ja niiden naamat pyyhittiin seteleihin. Peto kesyyntyi ja roskan katsomisesta tuli mälsää.

2000-luvun roskaelokuva on ilmeeltään ja sielultaan kylmän digitaalista. Eksploitaatiomaakareilla ei tunnu olevan mitään itsekunnioitusta. Tämä on siksikin onnetonta, että elokuvat tavataan tehdä päin helvettiä. Hölmöissä rainoissa ei ole sellaista sympaattisen askartelun henkeä, joka puhalsi elon B-viihteeseen menneinä vuosikymmeninä. Silloin, kun esimerkiksi Fulci loi kauhustaan jonkinlaista Fellinin vereen kastettua versiota.

Varsinaista roskaelokuvaa tai sellaisen pastissia emme lähteneet tekemään, mutta olemme ammentaneet isolla kauhalla esimerkiksi juuri Fulcilta. Hänen parhaat elokuvansa sijaitsevat kutkuttavasti korkean ja matalan törmäyspisteessä. B-elokuva on uljaimmillaan uskaltanut mennä sellaisille sisällön ja muodon alueille, joille sen salonkikelpoiset veljet eivät ole rohjenneet. Me otimme koko Zomba-konseptin lupana tehdä mitä mieleen juolahtaa välittämättä siitä, rajaako se elokuvan yleisöä tai muuttaako se elokuvan käsittämättömäksi portinvartijoiden silmissä.

Zomba di Maressa otetuilla taiteellisilla vapauksilla ei tietenkään ole mitään arvoa, jos ne katsojan silmissä vetävät koko homman perseilyksi. Siksi elokuvan luonteen metsästämisestä tuli yllättävän totista puuhaa. Tästä lisää seuraavan teesin kohdalla.

Zomba di Mare saa ensi-iltansa 19.4. Cinemadromessa Tampereella. Lisää tietoa elokuvasta ja näytöksistä Facebookissa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: