Kuinka kuvataan elokuva tyhjästä, eli Miksi ihmeessä Zomba di Mare tehtiin, osa 2/3

huhtikuu 8, 2013

Zomban takaperoisesta valmistumisprosessista kirjoitin aiemmin täällä.

Kirjoitussarjan edellinen osa täällä.

zo_mi

”Harry Dean Stanton kokee verkkoja usvan keskellä. Verkot ovat täynnä koristeltuja peniksiä.”

Tuollaisista huomioista koostui Zomba di Maren käsikirjoitus. Ne oli kirjattu pieneen pinkkaan pahvilappuja, joista ei ehkä rakentunut juonta, mutta hämärä käsitys elokuvan rekisteristä kuitenkin. Niihin oli tyytyminen, sillä enempää ei kirjoitettu ennen lopullista tekstittämistä. Pääasiassa lapuille oli kirjoitettu elokuvaan sisällytettäviä yksityiskohtia täytekakkujen siunaamisesta (toteutui) selkäkarvojen repimiseen (ei toteutunut).

Totuuden nimissä täytyy sanoa, että olimme toki puhuneet joistakin juonikuluista ja ennen kaikkea hahmojen välisistä suhteista. Niiden turvin vedettiin läpi ensimmäinen, viikon mittainen kuvausputki. Sen loputtua leikkasin materiaalia kasaan ja vajosin epätoivoon.

Siinä missä Zomba-metodin testikenttänä toiminut Zomba Intenso oli ollut kevyesti dokumentaariin kallellaan, tästä näytti tulevan paljon muodollisempi juttu. Kuvatuista kohtauksista tuntui kadonneen kaikki se välittömyys, joka oli elävöittänyt Intensoa. Toisaalta kuvista ei paistanut myöskään mitään kokonaisuutta eteenpäin potkivaa määrätietoisuutta, jota pitkän elokuvan muoto vaatii.

Kun mieli on oppinut käsikirjoitusvetoiseen elokuvantekoon, siitä on vaikea pyristellä pois. Kuvaustilanteen myrskyissä täytyy yleensä tyynnytellä itseään ajattelemalla, että tilanne on hallinnassa. Tällä kertaa materiaali ei vastannut mitenkään moisiin tarpeisiin, koska se tarjosi lähinnä mysteerejä ja avoimia mahdollisuuksia. Edes kuvausaikataulusta ei voinut ruksia tavoitteita saavutetuiksi, koska mitään aikataulua saati tavoitteita ei ollut.

Tässä kohtaa olin melkeinpä valmis heittämään pyyhkeen kehään. En tajunnut yhtään, mihin suuntaan elokuvaa olisi pitänyt viedä. Päätin puskea eteenpäin lähinnä velvollisuudentunnosta.

Hapuileminen ilman käsikirjoitusta tuntui niin kahjolta, että aloin panostaa kahta kovemmin tarinankerronnan visuaaliseen puoleen. Se toimi. Tekemisen ilo palasi vähitellen niin, että loppupään kuvaukset olivat nautinnollisimpia kuvausreissujani koskaan. Oli hyvä, että saatoimme pelata katoliselta kirkolta ja/tai eksploitaatioelokuvilta lainatuilla visuaalisilla elementeillä, koska ne toimivat kätevinä suuntamerkkeinä. Krusifikseista ja ruskeista kirjekuorista tuli fetissejä, joiden ympärille saattoi aina rakentaa jonkinlaista toimintaa, jos pää löi muuten tyhjää.

Genre-elokuvassa ei ole mitenkään tavatonta, että kaikenlaiset koristeet uhkaavat viedä pääosan tarinalta. Ajatellaan vaikka kauhua ja siihen liittyvää goremässäilyä tai toimintaelokuvia ja niiden räjähdyksiä. Toisin kuin perimätieto kertoo, tämä ei välttämättä ole huono juttu. Minä ainakin olen kyllästynyt kuulemaan, kuinka kaikkien elokuvantekijöiden mielestä tärkeintä elokuvassa on tarina, tarina ja tarina.

Zomba di Maren kuvausten päästyä lentoon pyrin muovaamaan elokuvasta rytmin ja tunteen ohjaamaa kuvien ja sävyjen virtaa, jonka täytyi pysyä kiinnostavana jo ennen kuin homma laitettaisiin pakettiin tekstitykset lisäämällä. Tähtäimessä oli musiikin kuuntelua muistuttava, hykerryttävän typerryttävä kokemus.

Nyt voin todeta, ettei touhu ampaissut sillä tavalla kiertoradalle kuin se olisi voinut. Tämä ei tarkoita, etteikö Zomba di Maresta olisi tullut kohtuullisen rasvaista työstöä tai että se olisi jäänyt jotenkin vajaaksi. Jokainen elokuva avaa luonteensa ja salaisuutensa vähitellen. Zomba taisi löytää aika mukavan keskitien häröilyn ja juonellisuuden väliltä. Kuvausten alussa minulle vilunväreitä aiheuttanut materiaalikin istui kokonaisuuteen lopulta oivallisesti ja toimii nyt suvantokohtana juuri siinä vaiheessa elokuvaa, kun se sitä kaipaa.

Mitä alun sitaattiin tulee, niin ei, Harry Dean Stanton ei näyttele Zomba di Maressa. Peniksiä koristelimme kyllä keskimääräistä enemmän.

Zomba di Mare saa ensi-iltansa 19.4. Cinemadromessa Tampereella. Lisää tietoa elokuvasta ja näytöksistä Facebookissa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: